Deze website gebruikt eigen cookies en cookies van derden om de site goed te laten functioneren en om gebruiksstatistieken te genereren.
Door verder te browsen begrijpen we dat je akkoord gaat met ons ookiebeleid

Asturië op de fiets

Door het natuurlijke paradijs - en dat is geen understatement...

2023-12-05

Mijn reis in het prachtige Asturië vond plaatst afgelopen Mei…op moderne elektrische MTB de iconische bergen beklimmen welke we normaal op TV voorbij zienkomen tijdens de Vuelta de España - Het was een onvergetelijk avontuur dat begon vol opwinding en eindigde met een diep gevoel van voldoening.

Dag 1: Aankomst in Asturië – Las Caldas- La Farrapona – Cabo Busto

Bij aankomst in Asturië werd ik begroet door de frisse berglucht en een prachtig uitzicht op de omringende heuvels. Ik ontmoete het gezelschap voor de komende dagen in het prachtige hotel in Las Caldas. De anticipatie voor het avontuur was voelbaar in de lucht.

Na een korte en mooie rit stopte we ergens in de middle of nowhere en kreeg mijn nieuwe elektrische maatje die mij de beklimming helpt naar boven te komen!  Na een korte uitleg begonnen we aan de klim naar boven – La Farrapona - 1708M ! Zwaar, maar zeker te doen, ook als je geen tot 0 conditie hebt – je kan de fiets op Turbo zetten en dat helpt!

Na een mooie klim, en wat beer spotters gespot te hebben, was het tijd om gaan te lunchen in het prachtige Somiedo – het berenparadijs van Asturie!

We dachten allen dat we wel lekker naar het hotel zouden gaan om van de geweldige Spa te kunnen genieten, maar de organisatoren hadden nog een andere rit voor ons in petto! Op naar de kust!

Ook een prachtige rit, langs de ruige kust van de Cantabrische zee, met geweldige uitzichtpunten! Alle moeite waard – maar ook dit was een prima ritje voor mensen die van een lekkere fiets tocht willen genieten. Fietsen langs de kustlijn van Asturië gaf ons de kans om te genieten van het geluid van de golven en de verfrissende zeebries.

Tot aan het laatste stukje, dat was naar mijn mening, en die van mijn mede gezelschap toch net even iets te Pro voor de gewone normale dagjesmensen. Maar we hebben het overleefd! We kwam door prachtige stukken bos – met best wel wat hellingen naar beneden – en ja dat moet je wel onder de knie hebben natuurlijk! Maar goed, de aankomst op het strand met het prachtige uitzicht was het uiteindelijk waard.

Gelukkig gingen we daarna over een stuk van de Camino Del Norte terug naar onze busjes en eindelijk naar het hotel! Hier heerlijk gebadderd, gedineerd en geslapen – want de volgende dag staat er heel wat op het schema!

Lago de Cueva

Dag 2: Beklimming van de Alto de l'Angliru – De Ultieme uitdaging

Na heerlijk geslapen te hebben, en van het geweldige ontbijt te hebben genoten begon onze rit als een rustige verkenning van schilderachtige dorpjes en glooiende heuvels. Het was een veelbelovend begin van onze reis.

Maar hoe dichter we bij de voet van l'Angliru kwamen, we toch een beetje de moed in onze schoenen voelde zakken - De beklimming van de Alto de l'Angliru was een uitdaging waar ik met gemengde gevoelens naar uitkeek, en was zonder twijfel de meest veeleisende beklimming van de reis

De elektrische fietsen waren van onschatbare waarde en hielpen me om de steile hellingen te overwinnen, waardoor ik volop konden genieten van de schoonheid van de omgeving. Het was een veelbelovend begin van onze reis – en een ervaring die ik niet zal vergeten.

De adrenaline en vreugde die ik voelde toen ik de top bereikte, zijn moeilijk in woorden te vatten. Je staat als ware echt boven aan de wereld – en ik had nooit van mijzelf verwacht dat ik dit appeltje toch even zou schillen!

Is het mogelijk voor iedereen dit te doen, ja met het juiste doorzettingsvermogen wel ja – Maar dan heb je toch wel een beetje zelfkennis nodig, want als je halverwege ineens opgeeft dan sta je toch zomaar ergens alleen boven op een berg – en ja – in the middle of nowhere – en heel erg hoog!

Na deze vervullende beklimming, gingen we terug naar beneden…Op naar de Senda Del Oso! Hier na onze welverdiende lunch mochten we nog een 14KM over de Senda del Oso, gemaakt over het oude treinspoor langs de prachtige dorpjes en groene valleien en inmens hoge bergen fietsen – dit was heel erg leuk, en voor iedereen toegankelijk – zelfs voor de kleinere fiets fanaten onder ons.

senda del oso

Na een lekker picknick met lokale delicatessen in het hart van deze wilde schoonheid maakte de dag nog specialer.

Toen kwamen we bij het fietsverhuur centrum aan, hier hadden de groep gidsen hun “basis-station” en lieten ons zien wat ze allemaal in voorraad hebben voor de verhuur – waar ze vooral in de zomermaanden zo goed als volledig uit verhuurd zijn – Ze hebben verschillende routes beschikbaar met of zonder gids – Na deze korte rondleiding, was er nog een ritje over - voor degene die nog kracht over had in zijn benen, mocht mee de beklimming van de Cruz De Linares overwinnen! Een ander historische route van de Vuelta de España.

Ik en mijn altijd terugkerende en weer opkomende blessure lieten het even voor wat het was – en ik ging met het busje mee! Ook erg mooi! Mijn partner in crime, had het ook een beetje onderschat achteraf, maar ze deed het toch!

Na al deze beklimmingen en ritjes gingen we naar ons prachtige hotel in Gijon! Om toen ook nog maar even uit de bus geplukt te worden – en een kort interview te geven voor op de lokale TV – (inlcuding bad hairday) Eindelijk lekker douchen en heerlijk dineren!!!

Dag 3: Verkenning van de Picos de Europa

Onze tocht door de Picos de Europa was het laatste hoogtepunt van deze reis. De majestueuze bergen om ons heen en de prachtige natuur laten me iedere keer weer sprakeloos achter.

Onze laatste dag was het een rustige rit naar ons startpunt. We stopte zo een 5 KM voordat we bij de meren van Covadonga aankwamen, en zette onze reis op onze vertrouwde E-MTB voort. Over de geweldige paden, zachtjes stijgend en dalend door de vallei van de Picos – Wel op letten geblazen – want de groene grazers zijn gewend aan de mensen die hier komen – en wijken geen MM voor je!

Ook deze rit is een rit voor iedereen – ook voor kinderen – je kunt hier de dag doorbrengen, en met mooi weer maak je een onvergetelijke herinnering voor de rest van je leven.

De andere dagen waren zeker heel erg leuk – een uitdaging waar ik mijzelf toch een schouderklopje voor heb gegeven, maar de rit in dit natuurlijke paradijs van de meren van Covadonga behoort toch echt tot mijn favoriete rit van deze dagen.

Terugkijkend op de week voelde ik me vervuld door alle avonturen en de nieuwe vrienden die ik had gemaakt.

De reis in Asturië op elektrische MTB´s was een unieke ervaring die me diep raakte. Het combineren van het avontuurlijke gevoel van het fietsen in combi met de adembenemende schoonheid van deze regio en het volgen van de sporen van de Vuelta de España was een uniek en onvergetelijke ervaring. Het was een reis die me altijd zal bijblijven en me inspireert om meer van de wereld te ontdekken op de fiets.

Wil je meer weten over Fietsten in Asturias - Contacteer mij dan! Ik help je graag op weg!